Επιλογής
Αρχαία Ιστορία και Θέατρο
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Στόχοι: Στόχος του μαθήματος είναι να εισαγάγει τους φοιτητές στις σημαντικότερες , πολιτικές και
κοινωνικές εξελίξεις της αρχαίας ελληνικής ιστορίας του 5ου αι. π.Χ. και στην σχέση τους με το ελληνικό θέατρο (τραγωδία και κωμωδία). Συγκεκριμένα, να κατανοήσουν τα αίτια και τις συνέπειες των Περσικών πολέμων, τις συνθήκες που διαμόρφωσαν το πλαίσιο για την ανάδειξη της πόλης των Αθηνών, κατά την
Πεντηκονταετία, στο μεγαλείο του 5ου αι. και τέλος, να συνειδητοποιήσουν τα αίτια και τις ολέθριες συνέπειες του Πελοποννησιακού Πολέμου (431-404) για την ενότητα του ελληνισμού. Να αναγνωρίζουν και να εξηγούν την επίδραση των σημαντικών αυτών γεγονότων στη θεματολογία του αρχαίου θεάτρου αλλά και στον τρόπο πρόσληψής τους από τους θεατρικούς συγγραφείς του 5ου αι. π.Χ. Τέλος, μέσα από την μελέτη
αποσπασμάτων της κωμωδίας και της τραγωδίας, να συνειδητοποιήσουν την αλληλεπίδραση πολιτικών και πολιτιστικών εξελίξεω
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
● Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη συμβολή και των νέων τεχνολογιών.
● Γόνιμος και δημιουργικός διάλογος, αλληλεπίδραση διδάσκοντος-διδασκομένων.
● Άσκηση κριτικής σκέψης και προβληματισμού.
● Προαγωγή της ελεύθερης και δημιουργικής σκέψης.
● Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
● Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
● Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
● Αυτόνομη και ομαδική εργασία.
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος
● Εισαγωγή στην Αρχαία Ελληνική Ιστορία του 5ου αι. π.Χ. . Επισκόπηση των βασικών γεγονότων από την Ιωνική Επανάσταση ως το τέλος του Πελοποννησιακού πολέμου. Η επίδραση των ιστορικών γεγονότων και της κοινωνικής κατάστασης στην τραγωδία και στην κωμωδία.
Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 μα1. Εισαγωγή στην αρχαία ελληνική ιστορία του 5ου αι. π.Χ.
2. Η ιστοριογραφία του 5ου αι.
Αποσπάσματα από τον Ηρόδοτο και τον Θουκυδίδη.
3. Τα κέντρα του Ιωνικού πολιτισμού. Η σύγκρουση ανατολικού και ελληνικού πολιτισμού. Ο «διάλογος» Σόλωνα και Κροίσου από τον Ηρόδοτο.
4. Η Ιωνική επανάσταση και η «Μιλήτου Άλωσις» του Φρύνιχου.
5. Οι Περσικοί πόλεμοι και οι «Πέρσες» του Αισχύλου.
6. Η Πεντηκονταετία και τα επιτεύγματα του «Χρυσού αιώνος του Περικλέους».
7. Ο «Επιτάφιος» του Περικλή και η Αθηναϊκή Δημοκρατία.
8. Ο Πελοποννησιακός πόλεμος. Το έργο του Θουκυδίδη και του Ξενοφώντα.
9. Οι κωμωδίες του Αριστόφανη:
«Ειρήνη» και «Αχαρνείς».
10. Η διδασκαλία του Σωκράτη και των Σοφιστών.
11. Οι «Νεφέλες» του Αριστοφάνη.
12. Η θέση της γυναίκας και των δούλων στην Αθηναϊκή Δημοκρατία.
13. Η «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη.
Ανακεφαλαίωση των πολιτικών και πνευματικών εξελίξεων του 5ου αι.
θήματα.
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
39
Προετοιμασία φοιτητών για συμμετοχή στη συζήτηση κατά τις παραδόσεις.
29
Ενισχυτικά μαθήματα
13
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας/εξετάσεις/εργασία
44
Σύνολο Μαθήματος
125
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα αξιολόγησης : ΕλληνικήΜέθοδος αξιολόγησης: γραπτή εξέταση και κατάθεση (προαιρετικής) εργασίας 4.000 λέξεων.
Ερωτήσεις ανάπτυξης. Γραπτή εξέταση.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
• Αριστοφάνης, Αχαρνής Ειρήνη, Λυσιστράτη, Νεφέλες, εκδ. Κάκτος.
• Botsford, G. W. & Robinson, C. A. (2003). Αρχαία ελληνική ιστορία, ΜΙΕΤ, Αθήνα.
• FlaceliereRobert (2009), Ο έρωτας στην αρχαία Ελλάδα, εκδ. Παπαδήμα,
• Ιστορία του ελληνικού έθνους (1972). τόμ. Β’ και Γ1’. Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα.
• Θουκυδίδης, Ιστορία. (2013), μετ. Ν. Σκουτερόπουλος, εκδ. Πόλις, Αθήνα.
• KittoH. D. F. (2002). Οι Έλληνες. Κάκτος, Αθήνα:
• Lesky, Α. (1997). Η τραγική ποίηση των αρχαίων Ελλήνων. Τόμος Ι, Αθήνα: ΜΙΕΤ.
• Wilcken, U. (1976). Αρχαία ελληνική ιστορία. Παπαζήσης, Αθήνα.
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS